Fotograaf Cas Slagboom zit bewoners Overvecht en Zuilen dicht op de huid

Dit artikel verscheen op 30 januari online en in print in AD Utrechts Nieuwsblad.

schermafbeelding-2018-02-07-om-12-36-37Het Utrechtse stadhuis toont vanaf vandaag een overzichtstentoonstelling van sociale fotoprojecten uit Zuilen en Overvecht. Onder het thema ‘We Come Closer’ brengt de tentoonstelling drie projecten in beeld die als doel hebben om Utrechters dichter bij elkaar te brengen.

Fotograaf van de expositie is Cas Slagboom. Hij werkt samen met zijn partner en producent Nathalie Nijkamp en sociaal ondernemer Liesbeth Arends. De expositie gaat over mensen van diverse pluimage en toont zowel zwart-witportretten als bewerkt, surrealistisch beeld. Maar alle fotoprojecten hebben gemeen dat ze gaan over mensen die in Utrecht wonen.

,,De kunst is om dichtbij mensen te komen”, zegt Slagboom. ,,Je kunt niet zomaar op iemand afstappen en een foto maken. Deze expositie is een resultaat van een proces van luisteren naar verhalen, dichtbij komen en beeld maken. Social art, noemen we het.”

Brood

De serie ‘Het portret van Zuilen’ werden geschoten op festival ‘Zuilen deelt’ dat Arends organiseerde. ,,We lieten festivalbezoekers voor de foto’s dingen delen”, vertelt Slagboom. ,,Zoals brood in de mond stoppen van een andere, onbekende bezoeker. Daar hebben we een collage van gemaakt.”

Voor de serie De Jonge Dame toog het drietal naar wooncomplex De Dame in Zuilen, waar ze verhalen optekenden en in beeld brachten van vooral ouderen.

schermafbeelding-2018-02-07-om-12-40-36

Foto uit De Jonge Dame. Foto: Cas Slagboom

Op de foto’s van het derde project, De Handen van Vulcanus, staan enkel handen. Ze werden gemaakt in flatgebouw De Vulcanus in Overvecht. Een verzamelplaats voor mensen uit alle windstreken, zegt Slagboom. ,,Divers en kleurrijk. Het zijn mensen die een bewogen leven achter de rug hebben, en dat zie je ook. Niet mensen die bij uitstek zichtbaar zijn of zich zichtbaar weten te maken.”

Scheppen

Het waren ook geen mensen, die stonden te springen om op de foto te gaan, aldus de fotograaf. ,,Ze hebben weinig onderling contact en wilden hun gezicht liever niet in beeld. Als ze na aarzelen toestemden en dan op het lcd-schermpje van mijn camera ineens zagen wat de foto over wist te brengen, waren ze soms zelfs geraakt.”

Soms kan één lichaamsdeel al heel sprekend zijn. ,,Handen zijn zo enorm eerlijk”, zegt Slagboom. ,,Iemand kan nog zo stoer doen, maar zijn handen tonen wie hij is. Er was bijvoorbeeld een man die helemaal onder de tattoos zat, maar als je zag hoe teder hij zijn hand op die van de ander legde, zie je dat het de moeite waard is om handen te lezen.”

De Handen van Vulcanus. Foto: Cas Slagboom

De Handen van Vulcanus. Foto: Cas Slagboom

Slagboom prijst Mitros, de eigenaar van het gebouw. Die doet naar zijn idee enorm veel moeite om De Vulcanus op te knappen. ,,Op onze manier willen we daar een bijdrage aan leveren. Handen kunnen dingen kapotmaken én iets scheppen. Die potentie om te scheppen wil ik in deze foto’s laten zien.”

De fototentoonstelling is gratis toegankelijk gedurende de openingstijden van het stadhuis, Korte Minrebroederstraat 2 in Utrecht. De expositie loopt van dinsdag 30 januari tot en met donderdag 22 februari 2018.