Dit artikel verscheen op 31 oktober online en in print in dagblad Trouw.

veilig-online-kaspersky-marlies-slegers-kim-van-de-wetering-trouwKinderboekenschrijfster Marlies Slegers schreef samen met cybersecuritybedrijf Kaspersky Lab een boek om kinderen veilig te leren omgaan met internet. Vijf vragen aan de auteur, verder bekend van de series ‘I love Liv’ en ‘Hockeyteam de Sterren’.

Hoe doe je dat, kinderen waarschuwen en toch de leuke kant van internet laten zien?
“In ‘Kasper, Sky en de groene beer’ heeft Kasper een pratende, groene knuffelbeer die rood wordt als hij op internet iets wil doen wat gevaarlijk is. Zo wil Kasper zijn wachtwoord voor een online spelletje aan een vriendje geven, zodat die een moeilijk level voor hem kan halen. De beer legt uit dat gamen leuk is, maar er ook gevaren zijn. Ouders kunnen hun kinderen ook op deze manier een veilige omgang leren. Kijk met ze mee, toon interesse in wat ze op internet doen. Tussen neus en lippen door kun je kritische vragen stellen en ze wijzen op risico’s.”

De doelgroep zijn zes- tot negenjarigen. Moet je kinderen al zo jong waarschuwen?
“Toen ik jaren geleden aan groep 6 vroeg wie er een mobieltje had, gingen er één of twee vingers de lucht in. Nu zijn dat er één of twee voor wie geen mobieltje heeft. Kinderen groeien ermee op. Je moet dit gesprek vroeg aangaan en vervelende ervaringen voor proberen te zijn.”
In het verhaal komen eigenlijk maar twee onderwerpen aan de orde: cyberpesten en zuinig zijn op inloggegevens.

Is dat niet een beetje weinig?
“In een eerdere versie zaten wat meer onderwerpen, maar ik zat met een beperkte lengte en het wordt al gauw complex als er te veel gebeurt. Bovendien is de doelgroep nog niet vaak online en wil je hen niet onnodig bang maken. Het boek is vooral bedoeld als een introductie van internet, dat leuk en handig is, maar waar je bewust mee om moet gaan.”

De hoofdpersonen heten Kasper en Sky. Is het een pr-boekje?
“Het initiatief voor het boek komt van Kaspersky. Zij zijn al langer bezig met kinderen en internetveiligheid, en doen bijvoorbeeld onderzoek. Dat de hoofdpersoon Kasper moest heten stond vast en de groene beer is gebaseerd op hun kantoormascotte. Verder had ik alle vrijheid. De onderwerpen komen uit mijn ervaring met schoolklassen en mijn eigen kinderen. Meer van mijn boeken gaan hierover, zoals ‘Onder mijn huid’.”

Het gaat over de digitale wereld. Is een ‘ouderwets’ boek dan de beste manier om kinderen te bereiken?
“Als je aan het eind van de avond je kind in bed legt, heb je even een rustig moment voor jullie samen. Volgens mij pakt vrijwel geen enkele ouder dan de iPad, maar ga je lekker samen een boek lezen.”