Portfolio

Hier vind je artikelen en recensies die ik voor krant, tijdschrift of mezelf heb geschreven.

Benieuwd wat ik voor jou kan doen? Kijk bij diensten of neem direct contact met me op.

Wat je als manager moet weten van blockchain

Blockchain is veel meer dan een techniek voor virtuele munten. Het biedt talloze mogelijkheden voor mensen en bedrijven, en kan grote positieve impact hebben op de samenleving. Trendanalist Sander Duivestein ziet nu al mooie voorbeelden. ‘Ik denk dat mensen goed zijn, en dat technologie hen kan helpen.’

Blockchain heeft iets te maken met bitcoin, weten de meeste mensen, en daar houdt het vaak op. Maar blockchain is veel meer dan een platform waarop een paar technofielen en ondernemers met virtueel geld speculeren, zegt Sander Duivestein die als trendanalist bij het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti veel onderzoek doet naar blockchain.

Wat wordt er naast bitcoin al met blockchain gedaan?

‘De digitale munt bitcoin is de eerste applicatie die draait op blockchain. Toen dat werkte, gingen mensen kijken hoe het verder kon worden ingezet. Als we eigendom kunnen vastleggen zonder tussenkomst van banken, kan dat dan ook zonder verzekeraars, pensioenpartijen, makelaars?

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

‘Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen ontwikkeling en carrière’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. In Keerpunt 43: Julie Koegenboeg, COO Continental Europe bij Unit4.

‘Toen ik bij KPMG werkte, was ik actief binnen M&A en waren we met het hele team bezig met technologie, media en telecom. In het begin deed ik opdrachten in alle drie de sectoren. In 2011 besloten we als team om ons per persoon te focussen op een van die industrieën: we merkten dat we meerwaarde konden leveren als we een team konden samenstellen met specialistische focus.

Vóór presentaties aan klanten, deed ik altijd markt- en trendonderzoek. Door die onderzoeken, de opgedane inzichten, viel bij mij het kwartje dat technologie de meeste invloed heeft en het snelst in ontwikkeling is, en een overkoepelende industrie zou worden. Daar moest ik me in specialiseren. Nu zie je: technologie verandert de wereld en bedrijven, en zelfs onze carrières denk ik.

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

‘Als het erop aankomt, kies je profit boven purpose’

Steeds meer bedrijven zoeken naar een evenwicht tussen de meeste winst en een bijdrage leveren. In zijn boek ‘De Betekenisformule’ vertelt Pieter van Osch hoe je de betekeniseconomie tot in het hart van je bedrijf brengt en hoe je daarmee dubbele winst kunt boeken: financiële groei én maatschappelijke impact.

Met zijn boek wil Van Osch in een volzin ‘bedrijven helpen succesvol en betekenisvol te worden door de beste mensen optimaal te verenigen rond maatschappelijke en bedrijfsproblemen’. Het boek, met een voorwoord van Verne Harnish, richt zich vaak tot ondernemers, maar Van Osch werkt ook veel met corporates en andere grote bedrijven.

Veel scale-ups zijn idealistisch en worstelen om het hoofd boven water te houden. Grote bedrijven zijn vaak financieel stabiel en zoeken juist naar manieren om socialer te zijn maar worden tegengehouden door hun legacy. Anders dan veel betekenismethodes, gaat Van Osch ervan uit dat in de keuze tussen purpose en profit de profit voorop staat. ‘Je moet streven naar evenwicht, maar als je overeind wilt blijven moet je bij dilemma’s gaan voor profit first.

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Zo gaat technologie de mode-industrie veranderen

De luxe-industrie is een traditionele industrie. Lange tijd was de houding van luxemerken: dit is wat we hebben; als het je niet aanstaat dan is het niet voor jou. Luxe- en modehuizen konden zich dat lang veroorloven, maar tijden, en vooral de consument, zijn veranderd.

De consument van nu heeft een andere relatie met merken, bepaalt mede het imago van een merk en verwacht meer als het gaat om gemak en duurzaamheid. Technologie speelt daar een belangrijke rol in. Op de London Fashion Week konden gasten nieuwe collecties bekijken met VR-brillen en er liep een hologram-model rond, en er zijn winkels die de mogelijkheid bieden virtueel accessoires zoals sjaals te passen.

Door deze vier nieuwe technologische ontwikkelingen gaat de mode-industrie nog verder veranderen.

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

‘Steeds uit je comfortzone stappen, en je daar comfortabel leren voelen’

Iedereen heeft een moment in zijn loopbaan waarop het kwartje valt. MT belicht de carrièrekeuzes van jonge toptalenten in de serie Keerpunt. Keerpunt 40: Cécile Cluitmans, Directeur Divisie gebouwen bij Arcadis.

‘Het meest logische traject bij een advies- en ingenieursorganisatie als Arcadis is om te beginnen als trainee. Daarna ga je verder als projectleider, dan wordt je seniorprojectleider, adviseur, met een beetje geluk leidinggevende; je gaat steeds stapje hoger in dezelfde inhoudelijke tak. Dat leek ook mijn voorland.

In 2010 kwam er een positie vacant op een andere afdeling en toen zag ik: er zijn ook heel andere mogelijkheden. Niet veel later kwam ik in gesprek met een coach de uitspraak tegen van Marshall Goldsmith, what got you here won’t get you there. Toen besloot ik: ik ga een andere lijn volgen dan die logische.

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

D-reizen weet je vakantiebestemming eerder dan jijzelf

D-rt Groep, van onder meer D-reizen, gebruikt sinds een paar maanden ‘predictive analytics’ waarmee de reisorganisatie met machine learning beter kan inspelen op de wensen van de reiziger. Hoe helpt het de reiziger die op zoek is naar zijn volgende vakantie? En wat betekent dit voor het traditionele reisbureau?

D-rt Groep CEO Don Kaspers gelooft heilig in predictive analytics en de voordelen die het de reiziger en het reisbureau biedt. Reizigers kunnen door Persoonlijk Reisadviseurs veel beter worden geholpen, omdat de PRA inzicht heeft in het reisgedrag en de reiswensen van de klant. Hoe veranderen data het traditionele reisbureau om de hoek? En wat is de toekomst voor reisorganisaties?

‘Data veranderen allereerst heel veel voor onze medewerkers’, zegt Kaspers. De Persoonlijk Reisadviseur heeft inzage in de cijfers, van de omzet van vorig jaar en waar verlies geleden wordt, tot de personeelskosten en de weggegeven korting in hun eigen winkel. ‘Dit geeft ze niet alleen het gevoel dat ze aan het stuur staan, maar ook verantwoordelijkheid. Ze snappen dat wat zij doen invloed heeft op de winkel en het bedrijf.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Waarom uitvindingen bij corporates op de plank blijven liggen

Er worden talloze goede uitvindingen gedaan, maar slechts een paar procent daarvan bereikt de markt. Dat geldt zeker voor de zorg, waardoor patiënten betere behandelingen en diagnoses mislopen.

Kankerbehandelingen op basis van computeranalyse, en persoonlijke medicijnontwikkeling met DNA-onderzoek: twee goede, innovatieve ideeën, maar toch kwamen de bedrijven die dit wilden ontwikkelen niet van de grond. Meer dan 95% van alle uitvindingen in de zorg komt nooit bij patiënten terecht.

Dat alleen een goed idee niet genoeg is, blijkt wel uit het grote aantal (Nederlandse) start-ups dat de ‘Valley of Death’ niet overleeft, het moment van start tot aan het moment van de eerste omzet. De drie belangrijkste redenen waarom start-ups niet uitgroeien tot een succes, zijn in elke branche hetzelfde: er is geen marktbehoefte waar dit idee op aansluit, er blijkt geen of niet genoeg geld te zijn, en het team is niet geschikt. Niet alleen startups hebben er last van. Binnen corporates zijn de problemen met innovaties vergelijkbaar.

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Effectief samenwerken: Varen we samen, of niet?

synergie-mt-magazine-kim-van-de-wetering

Catering, schoonmaak, beveiliging. Leg je al je alles bij één partij of kun je (beter) verschillende dienstverleners samen laten werken? ‘Zoek de synergie in taken die je kunt combineren.’

’s Avonds staat Ahoy nog vol met twintigduizend feestgangers tijdens een concert van de Vrienden van Amstel Live!, maar de volgende dag moet de zaal alweer spic en span zijn voor een tennistoernooi, een wielerevenement, of een beurs. Tussen de afbouw van het ene en de opbouw van het volgende evenement moet ontzettend veel gebeuren, en ook tijdens de events wordt veel gevraagd van medewerkers.

Corine Dijkhuizen is Manager Facility Services bij Rotterdam Ahoy en koos er daarom bewust voor om met verschillende partijen samen te werken. De facilitaire dienstverlening hoort bij de primaire processen en bepaalt voor een groot deel de beleving van de gasten, die daar ook voor betalen. Dat is compleet anders dan een kantoor onderhouden en schoonmaken waar elke dag dezelfde medewerkers zitten.

Dit artikel schreef ik voor MT Magazine. Lees verder >

Ben Tiggelaar: ‘Het besef dat leiderschap een vak is, kwam bij mij pas later’

Succesvol leidinggeven begint met weten welk gedrag je wilt zien – en daar dan zelf mee beginnen, zegt Ben Tiggelaar. ‘Verandering gaat vaak fout bij implementatie, en implementatie draait om gedragsverandering. Wanneer je als leidinggevende eigenlijk niet eens in staat bent om je eigen gedrag te veranderen, heeft het geen zin.’

Ben Tiggelaar staat al jaren bekend als één van de beste managementsprekers die Nederland rijk is. Behalve dat hij lezingen geeft, schrijft Tiggelaar columns en boeken en onderzoekt hij de onderwerpen leiderschap en verandering. Zijn bekendste boek is Dromen, Durven, Doen.

Je behandelt in je boeken en seminars ontzettend veel theorieën. Acht meter managementboeken in acht uur, belooft je seminar ‘MBA in één dag’ bijvoorbeeld. Hoe selecteer je die, en hoe breng je daar een lijn in?

‘Managers houden van dingen die nieuw klinken en onderzoekers en schrijvers presenteren ook graag dingen als nieuw. Maar vaak gaat het uiteindelijk om nieuwe labels voor bekende ideeën.  De kunst is om voor een seminar die inzichten te selecteren waar je als manager een tijdje mee vooruit kan. Voor MBA in één dag kijk ik daarom naar de programma’s van de grote businessschools: wat zijn de vaste waarden daarin? Wat moet elke manager weten?

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Iedereen maakt denkfouten, ook jij

Zonder erbij na te denken maken we de hele dag door in een split second goede beslissingen, gewoon door naar onze intuïtie te luisteren. Maar door diezelfde intuïtie maken we talloze denkfouten. Gelukkig kunnen we ervan leren.

‘Je kunt er maar beter veel van weten, dan kun je je ertegen wapenen’, zegt neuropsycholoog Chantal van der Leest over denkfouten. Ze schreef er een boek over, dat ze een ode aan de twijfel noemt. ‘Mensen willen graag scherpe uitspraken van de wetenschap, maar er zijn niet zo veel waarheden, zeker niet als het om psychologie gaat. Op de werkvloer zijn we gehecht aan leiders met een sterke mening die zeggen: dit werkt, we doen het zo. Maar het zou goed zijn mensen te horen die durven vragen: is dat wel zo? Zonder dat diegene meteen wordt weggezet als naysayer.’

Elke verandering begint met gedrag, en ander gedrag begint met inzicht. In het begin kost dat vooral extra tijd, maar op den duur druk je bepaalde structurele denkfouten de kop in. Een veel voorkomende is wat Kahneman de sunk cost fallacy noemt. Die denkfout draait erom dat het zonde is om op te geven, omdat we er al zo veel in geïnvesteerd hebben.

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >