Portfolio

Hier vind je artikelen en recensies die ik voor krant, tijdschrift of mezelf heb geschreven.

Benieuwd wat ik voor jou kan doen? Kijk bij diensten of neem direct contact met me op.

Waarom grote bedrijven het niet gaan redden

Technologische ontwikkelingen hebben een invloed op onze wereld die veel sneller gaat en veel groter is dan we denken. Bedrijven moeten zich daar nu op aanpassen, zegt futurist Christian Kromme, anders wacht hen het lot van de dinosaurussen. ‘Grote bedrijven gaan over hun eigen gewicht struikelen en vallen.’

Volgens Christian Kromme kunnen we aardig voorspellen wat er aan technologische ontwikkelingen gaat komen. Niet omdat hij zo technisch is, daar heeft het volgens hem juist weinig mee te maken, maar omdat hij kijkt naar de natuur. De ontwikkelingen zullen elkaar steeds sneller opvolgen, en dat heeft volgens hem grote gevolgen voor de maatschappij en voor bedrijven.

Veel mensen denken dat het zo’n vaart nog niet zal lopen met technologische veranderingen, maar volgens jou is het tegendeel waar. Hoe komt dat?

‘Ik doe wel eens een testje, dan laat ik een foto zien van een footballstadion en vraag ik: als er een druppel water in het stadion valt, en dat water verdubbelt elke minuut, hoe lang duurt het dan tot het water aan de bovenste ring staat? Een paar weken of maanden zeggen de meesten, maar het antwoord is vijftig minuten. Mensen denken lineair, maar onze wereld verandert exponentieel. Daar wringt het, en daardoor vergissen mensen zich in de technologische ontwikkelingen.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

 

Wat zou Aristoteles doen?

Hij mag dan al ruim twee millennia niet meer onder ons zijn, Aristoteles’ teksten en ideeën zijn verrassend toepasselijk voor vandaag, in ons privé- en zakenleven. In haar net verschenen boek Wat zou Aristoteles doen? vertelt Edith Hall als woordvoerder van de Griekse filosoof hoe we betere beslissingen kunnen nemen, beter communiceren en hoe we ons potentieel kunnen gebruiken.

Inmiddels zegt Edith Hall over zichzelf dat ze gelukkig is en plezier heeft in haar werk, dankzij de lessen van Aristoteles. ‘Denk na over wie je wilt zijn en maak een plan voor hoe je daar komt, leerde ik van hem. En kies werk dat daarbij past.’

Wat is de rode draad in al die dingen waar Aristoteles over schreef?

‘Aristoteles schrijft heel praktisch over allerlei dingen. Waar het op neerkomt, is achterhalen wat de best mogelijke versie is van jezelf, en hoe je daar komt. Waar wil je op je sterfbed op terugkijken? Het gaat erom dat je de regie neemt, en ophoudt de schuld te geven aan het lot en andere mensen als het fout gaat. Je moet verantwoordelijkheid nemen voor je eigen geluk.’

Doen we dat te weinig?

‘Ik denk dat veel mensen, zeker vandaag, in de slachtofferrol kruipen in plaats van kijken wat ze zelf verkeerd hebben gedaan. In mijn eigen leven was dat vooral partnerkeuze en vrienden. Tot ik dertig was koos ik steeds de verkeerde mensen en dan beschuldigde ik ze ervan dat ze slechte mensen waren. Wat ze waarschijnlijk waren, maar daar gaat het niet om; ik koos ze. Toen ik dat zag ben ik andere keuzes gaan maken.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Zo richt je de kantoortuin het beste in

Wat kun je doen aan de inrichting van je kantoortuin om overlast zo veel mogelijk te beperken? Zelfs in grote lawaaierige ruimtes is nog wel wat te doen aan de akoestiek.

De problemen met kantoortuinen zijn wel duidelijk. MT schreef eerder al over wat het precies kost aan productiviteit en effectiviteit. Oplossingen gaan veel over wat medewerkers zelf kunnen doen met thuiswerken en noise cancelling koptelefoons, maar hoe zit het met het de inrichting van het kantoor?

Jeroen Megens is specialist op het gebied van bouwakoestiek en werkt bij advies- en ingenieursbureau LBP|SIGHT. Hij geeft advies bij transformaties van kantoren (verbouwingen) en nieuwbouw. ‘Momenteel doe ik vooral transformaties, vanwege Het Nieuwe Werken’, vertelt Megens. ‘Dat gaat niet alleen over inrichting van kantoortuinen, maar ook om flexibiliteit doordat bijvoorbeeld vaste werkplekken verdwijnen.’

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Innovatie? Vijf lessen uit de geschiedenis

Bij innovatie denken we vaak aan alle technologische ontwikkelingen in deze eeuw, maar al de hele menselijke historie zijn we bezig met vernieuwen. Daarom zijn we waar we nu zijn, en we kunnen nog veel leren van die geschiedenis, zegt professor Jared Diamond.

Jared Diamond is een Amerikaans wetenschapper die doceert aan de UCLA en is auteur van het veel geprezen boek ‘Guns, Germs and Steel’. Volgens Jared genieten we nu van uitvindingen als zelfrijdende auto’s, smartphones en 3D-printers omdat we ooit het alfabet bedachten en op ontdekkingsreis gingen. Zo lang er mensen zijn, zijn we bezig met uitvinden en innoveren. Professor Diamond licht vijf lessen uit die innovatieve bedrijven van de geschiedenis kunnen leren.

#1 Onderzoek en nieuwsgierigheid

Innovatie kan ontstaan uit een gerichte zoektocht, of wanneer mensen hun nieuwsgierigheid op de vrije loop laten. Een historisch voorbeeld van gerichte innovatie is het Manhattan Project, waarbij vijf jaar gericht werd gewerkt aan de atoombom; er was een doel gesteld en vervolgens werd gezocht naar een manier om dat te bereiken. Ook de mobiele telefoon ontstond zo: Motorola-medewerker Martin Cooper kreeg het idee na een aflevering van Star Trek en werkte het uit tot het eerste mobieltje.

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Reputatie en klanten: bekend dus bemind?

mt500-reputatie-klantGrote, bekende merken met een kwalitatief product hebben de halve wereld als het gaat om klantenbinding. Dominantie creëert nou eenmaal voorkeur. Gelukkig is daar wel iets aan te doen.

Op de kop van het schap met vakantieartikelen in de Action hangen de parasols: vier euro, en in evenveel kleuren. Lang zal hij niet mee gaan – op het strand kan het flink waaien – maar voor die paar euro kun je hem eigenlijk niet laten liggen. En neem ook meteen maar een gloeilampje op batterijen mee voor € 1,16. Handig voor in de tent.

De Noord-Hollandse spulletjesketen opende volgens het jaarverslag afgelopen jaar 243 koopjeshallen in Europa, en die groei zet door. Voor kwaliteit komen de klanten niet naar Action. Het assortiment verandert bovendien voortdurend, dus met merkvastheid heeft het ook niks te maken. Hoe slaagt een bedrijf als Action erin om ondanks zijn slechte reputatie klanten blijvend aan zich te binden?

De vraag is of de reputatie van Action wel zo slecht is, zegt marketingcommunicatieadviseur Marco Doeser. ‘Reputaties worden in de eerste plaats bepaald door de manier waarop merken zichzelf in hun markt positioneren aan de hand van de vijf klassieke marketing P´s: product, prijs, plaats, promotie en personeel.’ Om je succesvol te positioneren hoef je volgens Marco Doeser niet op alle marketing P’s een tien te scoren. ‘Veel bedrijven kiezen er eentje. Het maakt voor je succes niet uit welke keuze je maakt, als je er maar een maakt en dat dan goed doet.’ Zo koos Rituals helemaal voor productbeleving, terwijl Action op de prijs zit. Beide merken zijn goed in wat ze doen.

Dit artikel schreef ik voor MT Magazine. Lees verder >

Wat het je oplevert als je je purpose vindt – en die van je organisatie

Tim Kelley zocht jaren lang naar zijn eigen antwoord op de vraag ‘waarom ben ik hier’ en heeft inmiddels honderden leiders en organisaties geholpen met het vinden van hun purpose. ‘Het geeft de productiviteit en medewerkersbetrokkenheid een enorme boost.’

‘Is het jouw roeping om de wereld te veranderen?’. Deze grote vraag heet bezoekers welkom op de website van The True Purpose Institute, een organisatie opgericht door Tim Kelley die mensen en bedrijven helpt de diepere betekenis te vinden.

Je hebt jezelf en mensen met wie je werkt vaak de vraag gesteld: waarom staan we elke morgen op, en waarom zouden we ons daarmee bezig moeten houden? Wat denk je daar zelf over?

‘Heel simpel gezegd komen we elke morgen uit bed om in onze behoeftes te voorzien. Je kent de piramide van Maslov wel, aan de voet staan de primaire behoeftes en verder naar boven worden die behoeftes abstracter en persoonlijker. De behoefte aan eten, slapen en een dak boven je hoofd zijn duidelijk. Waar het lastiger wordt, is aan de top van de piramide: sociale verlangens, behoefte aan bevestiging en zingeving. Mensen hebben gemengde gevoelens over die behoeftes. Ze zijn om te beginnen niet simpel, zoals honger: ik eet, nu heb ik geen honger meer. Je kunt in een relatie zitten en nog steeds heel onbevredigd zijn in je behoefte aan relaties.

De behoefte aan waardering is ook zoiets: mensen willen bewonderd en geprezen worden, maar tegelijkertijd voelen ze zich ongemakkelijk dat ze die behoefte hebben. Daarom twijfelen we aan onszelf als we bezig zijn met die behoeftes en zoeken naar purpose.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Topsporters in het bedrijfsleven: Gerritjan Eggenkamp

Op topsport zit een houdbaarheidsdatum. Veel Nederlandse topsporters hebben na hun sportcarrière daarom nog een loopbaan in het bedrijfsleven. Welke lessen hebben deze oud-topsporters geleerd in hun dubbele carrière? In aflevering 3: Gerritjan Eggenkamp.

Gerritjan Eggenkamp vertegenwoordigde Nederland driemaal als roeier op de Olympische Spelen en won zilver met de Holland Acht. Hij was de eerste Nederlander die de befaamde Boat Race tussen Oxford en Cambridge won. Tegenwoordig is hij partner bij private equity investeerder Avedon Capital.

Hoe kijk je terug op je sportcarrière?

‘Het heeft me voor een groot deel gevormd tot wie ik ben. Als elfjarig jongetje begon ik met roeien. Eerst ging ik met mijn moeder mee die roeide, later begon ik zelf bij Het Spaarne in Haarlem. Anders dan bij voetballen, wat ik in het begin ook deed, trainden we met alle leeftijden bij elkaar. Mijn voorbeeldfiguren, de oudere jongens, trainden op hetzelfde tijdstip als ik. Daardoor zag ik voor me wat ik kon worden, waar ik naar kon streven.
Vroeger vond ik het wel jammer dat er weinig geld in onze sport omgaat, waardoor ik toen al bezig moest zijn met wat ik na mijn roeicarrière zou doen, maar daar ben ik nu blij om. Er zijn minder belangen, de sport blijft puurder. Het is een prachtige sport, buiten, op het water en de teamdynamiek is uniek.

En ik moest dus verder kijken. Ik wist niet precies wat ik wilde, maar ik ben goed in de exacte vakken, dacht ik, dus ik ga naar Delft. Ik heb altijd gezegd: ik doe langer over mijn studie maar wat ik doe ga ik goed doen. Zo heb ik roeien weten te combineren met Technische Informatica. Ik heb nooit iets over hoeven doen, maar belangrijker nog, nooit hoeven inleveren op het roeien. Ik deed wat ik kon náást het roeien.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Hanneke Faber: ‘Unilever mag misschien wel iets minder bescheiden zijn’

Unilever was een van de eerste bedrijven die kwartaalreportages verruilden voor meer langetermijnplannen, met het doel om zich meer op duurzaamheid te kunnen richten. Hanneke Faber (1969) is sinds januari president Europa bij Unilever en verantwoordelijk voor het Unilever Sustainable Living Plan in Europa. Ze vertelt hoe dat gaat, en welke uitdagingen er zijn.

Wat is het Unilever Sustainable Living Plan (USLP)?

‘Het USLP bestaat al sinds 2010. Vóór die tijd was de gedachte, als je groeit dan stoot je meer CO2 uit, heb je meer afval, gebruik je meer water. Die milieuvoetafdruk willen we verkleinen en dat betekent dat we het niet vanzelfsprekend moeten vinden dat groei, die we natuurlijk willen zien in de business, gelijk staat aan het milieu belasten.

Twee andere grote doelen zijn de gezondheid en welzijn van meer dan een miljard mensen verbeteren, en het verhogen van de levensstandaard van miljoenen mensen. We werken daaraan door onze productieprocessen te verbeteren, en met projecten. Buiten Europa hebben we bijvoorbeeld het merk Lifebuoy, desinfecterende zeep, waarmee we 426 miljoen mensen hebben geholpen om hun hygiëne te verbeteren. Dichterbij huis hebben we Dove, dat het zelfvertrouwen van vrouwen en meisjes wil verbeteren, door schoolprogramma’s, alleen echte vrouwen in reclames, en geen fotobewerking.

In 2010 hadden we geen idee, onze CEO Paul Polman ook niet, hoe we die doelen precies gingen halen. Nu, acht jaar later, is nog niet alles bereikt maar ik bereik liever 90% van iets gigantisch groots, dan 100% van iets veel kleiners.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Met deze algoritmes hoef je zelf bijna niks meer te doen

De suggesties bij Bol.com, de selectie van meest relevante posts op Facebook – erg handig, maar voor je het weet bepalen al die kunstmatig intelligente systemen je gedrag.

Wie Gmail gebruikt, hoeft binnenkort bijna niet meer te mailen. De nieuwe functie Smart Compose kan op basis van Artificial Intelligence ontzettend veel van wat je wat je wilt schrijven voorspellen. Op Google’s developer conference mei dit jaar werd getoond hoe de feature werkt. Smart Compose doet de suggesties op basis van de geadresseerde, je onderwerp maar ook de context. Als je een mail stuurt aan bijvoorbeeld Jude, stelt Gmail niet alleen als je ‘H’ tikt ‘Hey Jude’ voor, maar als je Jude op vrijdag mailt, zal de functie voorstellen om de mail af te sluiten met ‘prettig weekend’. Je hoeft alleen maar op Tab te drukken om de suggesties over te nemen, en de mail schrijft zich vanzelf.

Op de conferentie werd ook besturingssysteem Android Pie geïntroduceerd, nu beschikbaar op een aantal Android-telefoons. Dit OS doet niet alleen suggesties omtrent de apps die je waarschijnlijk wilt gebruiken, maar stelt ook handelingen voor op basis van je eerdere gebruik. Misschien wil je bijvoorbeeld je moeder bellen, of een rondje rennen met Runkeeper?

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >

Topsporters in het bedrijfsleven: Teun de Nooijer

Op topsport zit een houdbaarheidsdatum. Veel Nederlandse topsporters hebben na hun sportcarrière daarom nog een loopbaan in het bedrijfsleven. Welke lessen hebben deze oud-topsporters geleerd in hun dubbele carrière? In aflevering 2: Teun de Nooijer.

Vijf jaar geleden stopte Teun de Nooijer met hockeyen. Met het Nederlands elftal won hij twee keer Olympisch goud, werd Europees en wereldkampioen en won zes keer de Champions Trophy. Sinds september vorig jaar is hij Principal Consultant bij headhunter McDermott & Bull.

Je hebt een flink hockey-cv, maar je hebt ook altijd al dingen naast het hockeyen gedaan; hoe zit dat?

‘Hockey is een grote sport, maar anders dan bij voetbal of tennis kun je er na je carrière niet meer van leven. Er wordt daarom ook altijd gekeken naar je maatschappelijke loopbaan, je school en daarna studie, stage enzovoort. Gelukkig maar, want daardoor viel ik na 2013 niet in een zwart gat.

De enige periode dat ik voltijd heb gehockeyd, was in 2008. Ik werkte bij advocatenkantoor Clifford Chance en de Spelen in Peking kwamen eraan. Met mijn leidinggevende bekeek ik het Olympisch programma en hij zei: “Dat is niet te combineren, ook niet in deeltijd. Focus jij je maar volledig op het hockey en dan zien we je daarna terug.” Dat liep trouwens anders want in dat half jaar ontstonden de plannen voor de Teun de Nooijer Academy.’

Dit interview schreef ik voor MT.nl. Lees verder >