Steeds meer bedrijven zoeken naar een evenwicht tussen de meeste winst en een bijdrage leveren. In zijn boek ‘De Betekenisformule’ vertelt Pieter van Osch hoe je de betekeniseconomie tot in het hart van je bedrijf brengt en hoe je daarmee dubbele winst kunt boeken: financiële groei én maatschappelijke impact.

Met zijn boek wil Van Osch in een volzin ‘bedrijven helpen succesvol en betekenisvol te worden door de beste mensen optimaal te verenigen rond maatschappelijke en bedrijfsproblemen’. Het boek, met een voorwoord van Verne Harnish, richt zich vaak tot ondernemers, maar Van Osch werkt ook veel met corporates en andere grote bedrijven.

Veel scale-ups zijn idealistisch en worstelen om het hoofd boven water te houden. Grote bedrijven zijn vaak financieel stabiel en zoeken juist naar manieren om socialer te zijn maar worden tegengehouden door hun legacy. Anders dan veel betekenismethodes, gaat Van Osch ervan uit dat in de keuze tussen purpose en profit de profit voorop staat. ‘Je moet streven naar evenwicht, maar als je overeind wilt blijven moet je bij dilemma’s gaan voor profit first.

Dit artikel schreef ik voor MT.nl. Lees verder >