OnderNamen is een tijdschrift voor ondernemers. Per regio (Utrecht, Amersfoort, Woerden, Lopikerwaard, Lekstroom) verschijnt elk kwartaal een nummer met artikelen en interviews over en voor ondernemers uit de regio. Het maartnummer 2015 van regio Utrecht had als coverstory mijn interview met Stefan Goedhart, eigenaar van een autopoetsbedrijf.


De glimlach van uw auto

Interview OnderNamen Kim van de Wetering

Foto: Menno Ringnalda.

Stefan Goedhart begon op zijn negentiende Car Cleaning Correct, een succesvol autopoetsbedrijf in Huis ter Heide. Hij is dol op het vak, het klantcontact en de afwisseling in zijn werkdagen, maar hij heeft er altijd keihard voor moeten werken. “Ik kan nu wel trots zijn op wat ik bereikt heb.”

Car Cleaning Correct (CCC) biedt een complete service voor het showroomklaar maken van auto’s. Polijsten van de lak, impregneren van leer maar ook schadeherstel en het tinten van ruiten. “Ons motto is: ‘de glimlach van uw auto’. We merken dat klanten verrast zijn en door dit complete aanbod bij ons blijven. Eerst komen ze binnen voor het schoonmaken van hun auto maar vervolgens komen ze terug voor belettering, schadeherstel en ramen tinten.”

Klanten zijn vooral auto-, taxi- en leasebedrijven en particulieren maar ook begrafeniswagens – want ja, “die auto’s moeten ook mooi glimmen.” Een relatief nieuwe en grote klant is het ministerie van Defensie, dat zijn autopoule onlangs anders heeft ingericht.

CCC probeert nu vooral in de kijker te lopen bij bedrijven met wagenparken. Door de crisis wordt er namelijk langer doorgereden met auto’s en kunnen deze wel een beurt gebruiken tussendoor.

Jochie

Het bedrijf bestaat al sinds 1998 maar Stefan was er nog vroeger bij: als twaalfjarig jongetje werd hij uitgenodigd om eens mee te gaan met zijn buurman, die als autoverkoper werkte. “Ik ben meegegaan, en ik ben nooit meer weggegaan.” En ergens is het nog precies hetzelfde: “Sommige klanten noemen me nog steeds ‘jochie’.”

De liefde voor het vak blijft en Stefan besluit hiervoor te leren er zijn werk van te maken. Dat gaat echter niet zonder tegenslag. “Ik was 18, zat er al zó in maar kreeg les van docenten die helemaal geen ervaring in het vak hadden. Toen ik door ziekte mijn stage niet kon afmaken en daardoor niet over mocht naar het volgende jaar, was het klaar voor mij. Ik schreef me uit van school en ben een baantje gaan zoeken.” Vooral zijn moeder nam hem dat niet in dank af; nu zou er niks meer van hem terecht komen. Een gedachte die hem altijd heeft gehinderd om trots te kunnen zijn op wat hij bereikte, maar die hem ook altijd gepusht heeft om haar ongelijk te bewijzen.

McDonald’s hamburger

Eén van de vele baantjes die hij tussen zijn achttiende en negentiende jaar heeft gehad, was hamburgers bakken bij McDonald’s in Zeist. Het heeft hem een mooie metafoor opgeleverd: “Het mooie aan McDonald’s vind ik: waar je ook komt, overal smaakt de hamburger hetzelfde en heeft sinds het begin dezelfde kwaliteit. Klanten weten altijd waar ze aan toe zijn. Ik stel mijzelf en mijn jongens ten doel om precies die constante kwaliteit te bieden aan de klanten van CCC. Kijk, voor die meneer met die Opel Kadett is zijn auto net zo veel waard als voor iemand met een Rolls Royce. Voor elke auto doen we dus keihard ons best.” Hij lacht: “Mijn accountant zegt altijd: ‘jij zult nooit rijk worden; je besteedt te veel tijd aan elke auto’.”

Interview Kim van de Wetering OnderNamen Car Cleaning Correct

Ontplofte stofzuiger

Het hamburgers bakken is zijn laatste bijbaantje en op zijn negentiende begint hij dan voor zichzelf, piepjong en lang niet altijd serieus genomen door autohandelaars: “ze zagen me aankomen…” Toch waren er ook genoeg hilarische momenten: “Ik had natuurlijk niet meteen professionele apparatuur. Mijn moeder was tegen het hele idee maar vooruit, ik mocht haar stofzuiger wel gebruiken. Alleen, die zak zit natuurlijk binnen een mum van tijd vol met al dat stof uit die auto’s.” Hij grijnst even: “Het ding ontplofte pal voor het huis. Toen was ze er wel echt klaar mee ja…”

Hijzelf zeker niet. Langzaamaan krijgt hij naam, klanten en na de eerste tijd gewerkt te hebben op carports en opritten, komt hij in 2012 terecht in het huidige pand aan de Blanckenhagenweg in Huis ter Heide: het gaat hard met Car Cleaning Correct.

De keerzijde van die hamburgers bij McDonald’s is alleen: ze zijn nooit op, de productie gaat altijd door. En Stefan gaat ook altijd door; er komen altijd auto’s tussendoor en nee zeggen doe je niet zo maar. Dat gaat mis: maart 2014 belandt hij op de hartbewaking. Hij drinkt niet, heeft nooit gerookt en tennist sinds zijn 8e fanatiek – een andere grote liefde – maar de stress was hem bijna fataal geworden: “Twee dagen later en ik had het niet gered. Als je dan je kinderen op ziekenbezoek krijgt realiseer je je: dit kan zo niet meer. Voordat ik in het ziekenhuis belandde was het altijd: het werk op één, dan mijn kinderen en vrouw en dan ikzelf. Mijn cardioloog zei tegen mij: ‘Dit moet precies andersom. Als jij wegvalt, valt al het andere ook in elkaar.’ Dat is een proces en het blijft zoeken, maar ik kan nu eindelijk ook wel een beetje trots zijn op wat ik bereikt heb.”

En de toekomst? “Die ligt erin dat ik mijn kennis kan overdragen aan iemand die op dezelfde manier de kwaliteit waarborgt, zodat ik een stapje terug kan doen om bijvoorbeeld langs klanten te gaan, en CCC ondertussen kan groeien.”