Ruim 120 jaar nadat Luigi Lavazza met koffie begon, is zijn koffiebedrijf marktleider in Italië, en een familiebedrijf. Zes Lavazza’s zijn betrokken bij het bedrijf. Luigi’s achterkleinkinderen staan inmiddels aan het roer en kijken alweer naar de volgende generatie.
In 1895 begon een Italiaanse kruidenier met een handvol lires achterin zijn winkel een soort koffielaboratorium. Die man was Luigi Lavazza. Hij experimenteerde er met koffie en was wereldwijd de eerste die koffiemelanges maakte in plaats van de koffie, zoals zijn concurrenten deden, rechtstreeks vanaf de plantages door te verkopen.
Ruim 120 jaar later is Lavazza het grootste koffiemerk van Italië, en een familiebedrijf. Zes Lavazza’s zijn betrokken bij het bedrijf, uit twee families. ‘Ik werk hard om de waarden die de voorgaande generaties in het bedrijf hebben gestopt, over te dragen aan de volgende generatie’, zegt Giuseppe Lavazza, vice-voorzitter en de vierde generatie Lavazza. ‘De toewijding aan die waarden en koffie als ons kernproduct hebben ons groot gemaakt.’